India: Delhi, Agra and Rajasthan - Reisverslag uit Aniwās, India van Kim Gent - WaarBenJij.nu India: Delhi, Agra and Rajasthan - Reisverslag uit Aniwās, India van Kim Gent - WaarBenJij.nu

India: Delhi, Agra and Rajasthan

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 November 2013 | India, Aniwās

Vanaf het super islamistische Sharjah vlieg ik n Delhi, om 2u snachts kom ik aan, fijn dat ik via mn hostel een pick up service kon regelen er staat dan ook een klein indisch mannetje mij met mijn naambord op te wachten. Met zijn krakkemikkige autotje en indiase muziek rijden we n t centrum door t steeds drukker wordende verkeer. Hij vraagt en ik vertel dat ik getrouwd ben en 2 kinderen heb, hij is 28 en heeft hetzelfde en wil graag nog meer kinderen. Als we de main bazaar oprijden zie je overal afval en hoopjes mensen die liggen te slapen. Hij stopt en zegt dat mn hotel daar de hoek om dat donkere steegje in is, ik vraag aub ofnhij het laatse stukje mee loopt, dat doet hij gelukkig, is idd om de hoek. de receptionist ligt te slapen op de vlo er, geeft sleutel en slaapt door. De kamer valt me mee, 2 pers bed,eigen badkamertje en fan. Ik val niet meteen jn slaap, nog een uur luister ik n de v mijn nieuwe delhi geluiden in dit erb dichtbevolkte stukje aarde. Als ik wakker wordt nog on wennig maar excited, wacht een charmante indiase man me op, hij stelt me gerust maar wil me ook graag inpalmen m zn charme, en zet bv wat een mooie energie ik heb, gelukkig kan ik hier goed mee overweg, en we praten kort maar filosofisch. Hij raad mij aan n t toerist info center te gaan, dit blijkt ook een travek agent. Die proberen me een dure luxe prive tour aan te smeren en zeggen dat trein tickets moeilijk te verkrijgen zijn. Ik weet dat ik deze op t station wel last minute kan boeken, maar bespaar me de hassle en koop treintickets via hun. Daarna plan ik mijn reis nog wat meer en ga naar de Laksmi Hindu tempel met een rickshaw, in de tempel ben ik al snel touched by its beauty en ben emotioneel, dit wordt opgemerkt en een gelovige man wil mij graag meer over het hinduism vertellen, 2 uur lang verteld hij, heel interessant, zoals dat hindus eigenlijk ook in een all is one god geloven, maar dat god zich in meerdere gedaantes vertoont, de belangrijkste 3 zijn: brahma, vishnu en shiva, de creator, de operator and de destoyer. En deze doen zich steeds we er voor in verschillende gedaantes, zoals vishnu als krishna om bepaalde verhalen ov er te brengen. Ook zijn er zo ong 8 miljoen wedergeboortes als plant of dier tot dat je als mens wordt geboren en dat is je kans tot verlichting om de wereld van de goden te betreden. Ashmit trakteert mij op een chai en pakora. Het is vandaag Diwali lichtjesfeest t inidase nieuwjaar, ze hebben ook een eigen calender. Overal is een feestelijke stemming en idereen begroet elkaar m happy diwali. Ook worden rotjes en vuurwerk afgestoken. Op weg n mn hostel knalt een keihard zelf gemaakte bom bijna mn oren v mn hoofd, ik besluit die nacht binnen te blijven al zoveel indukken en daarmee val ik voldaan in slaap. Op 4 nov trek ik weer mn nieuwe sari aan en spreek 2 chinezen aan of se m mij willen gaan site see-en om de kosten te delen, we gaan op pad met johnny kimmy en zijn vriendin, eerst n de humayans tomb, prachtig deze Mughal emperor ging dood in 1556, via de india gate n old delhi. New delhi is door de britten gebouwd en dat is duidelijk anders met grote boulevards en het paliament gebouw. Old delhi is een nog grotere wirwar van mensen die van alles verkopen op straat, echt zo een andere wereld. De moskee is ook prachtig vooral met alle mensen die erdoor en omheen zijn. In het verkeer, links, lijkt of alles kan, getoet er van jawelste, maar t functioneert. Vuurwerk nog steeds en en er is een nog grotere smug, ookal rook ik niet, voelen mijn luchtwegen zwart. De sari werkt goed en alle indiase mensen lachen n me en zeggen dat ik er prachtig uit zie, jimmy noemt me een super star en er wordt gecomplimenteerd hoe ik mij aan pas aan de Hindu cultuur. Savonds eet ik kijn eerste curry m een leidse bal op een dakterras die uitkijkt over de bazaar. Ik voel me goed en op gemak en ben klaar voor t volgende avontuur op n Agra. Wanneer ik om 5u opsta is het nog donker, maar omdat t treinstation vlak bij is loop ik daar alleen n toe. Er zijn andere reizigers, ik zit naast Ecco een lieve japanse, we praten de hele reis, in executive class krijgen we eten en drinken bediend. In Agra aangekomen, spreek in een engelse charlottd en Australiër Lewis aan, ze besluiten mee n mn geboekte hotel te gaan. Agra is een stuk rustiger, we gaan eerst per camelenwagen n fort Agra, wat inmens is, met zoveel mooie details en aapjes die t fort bewaken. Daarna siesta en op n Taj Mahal, de ultieme liefdes verklaring zo genoemd, al was g maar v een van zn vele vrouwen. Op een dakterras m uitzicht op de Taj eten we nog een heerlijke curry m Lassi, smullen! De volgende dag m de lokale bus v 20 ct n Fatepur Sikri, 14 jr lang de emperor city, maar door droogte verbannen en nu een ghost city, prachtig weer! Ja, het gaat heel goed, heb het erg n mn zin en leuk reisgezelschap. Voel me nu op mn gemak hier en valt me mee. Er is wel echt veel armoede, mensen die kruipen over straat, maar geen zwermen bedelende kinderen, wel steeds een paar. Het is ook erg vervuild, veel afval op straat, waar iedereen gewoon over heen loopt of dieren van eten. Het ruikt ook vaak verontreinigt, water ook, ze zouden hier een veel beter water af en door voer moeten aanleggen en daarnaast nog meer aan recycling kunnen doen. Ook zijn elektrsiche motors hopelijk de toekomst hier, want het is erg vervuild door alle uitlaat gassen. Gelukkig zijn de eerste electro tuk tuks im omloop. Nu in jaipur, prachtig fort gezien en een erg interessante 4000 jaar oude installaties om de stand v sterren en zon te meten! Heb nog mooie sieraden gekocht, de vrouwen zien er hier echt prachtig uit in de mooiste stoffen en sieraden in tegenstelling tot meeste mannen, die zijn klein met slecht gebit van het tabak kauwen. Je hoort hier constant getoeter, ja, wel drukke stad weer, m lokaal busje rijden we nog opgepropt n overtroomde paleis nu jn een meer. Nu beetje last van maag en Lewis al helemaal! Rustig avondje en kijk uit morgen m de trein n pushkar te gaan, hopelijk iets rustiger, maar is niet zeker, want is camel fair daar, wel kleiner stadje.

Een spatie :-) moest ook echt even rust komen in Jaipur, want daar Jaipur belly opgelopen, na een wel heel lekker gerechtje v de straat. Ja 1, 5 dag echt ziek samen m Lewis. gelukkig hebben we meeste sites al gezien zoals t prachtige Amber paleis en t huis van de winden m allemaal kleine raampjes waar de vrouwen v de ruler n buiten konden gluren. Op 8 november neem ik de trein n Ajmer om vanaf daar n Pushkar te gaan , in de trein zit ik naast Katja en Rosa een super lief lesbisch stelletje, ik zal hun later in jodhpur weerzien. Met 2 jonge deense studenten delen we een taxi n Pushkar. Mijn hotel Raghav resort is een groene oasis in het kleine stadje, helaas zijn de mensen die t runnen een beetje apart en niet de vriendelijkste. Ik heb wel een ruime schone prive kamer. De zonsondergang bij t heilige meer is prachtig met de bathing ghat, de badende mensen ivm hinduism met de blauwe huisjes op de achtergrond. Ik ondek een heerlijke juice bar, waar ik n fruitsalade nuttig ivm nog kwetsbare maag. De volgende dag ontmoet ik Ami een gypsy vrouwtje die mij uitnodigt een chai thee te drinken in haar huis, een zelfgebouwde tent op een soorte met vuilnisbuilt, ongelooflijk haar super schattige kindje speelt vrolijk maar ongepast vies in de ronte. Ami is 25 jaar en was getrouwd, maar haar man dronk veel, werkte niet en sloeg haar, dus nu bij hem weg en staat ze er alleen voor. Ze beschildert mij hand en voet m henna en leidt mij tussen alle camelen en paarden die verhandeld worden tijdens de Mela fair, een festival dat nu hier bezig is. De volgende dag bezoek ik de Brahma tempel, 1 v de 3 bedevaart tempels v hindu vandaar dat het meer ook heilig is. Later mijn eerste ayurvedische massage, heel goed en die had ik zeker nodig!

10 november, ik neem samen met 2 duitse en een indiër die alledrie in new delhi werken een taxi n Ajmer, hier is een islamistische bedevaartsoord, op weg is het een drukste van jawelste, met backpack op de rug door de menigtd met af en foe mensje m nog maar een paar ledematen die voorbij schoffelen, verschrikkelijk. De Dargah Sharif is van de moslimse Sufi heilige, om zjjn graf is t een grote gekte, je wordt meegetrokkdn in de stroom v mensen, die allemaal zn graf eer willen betonen. Ik kan me nog steeds verbazen over de gekte die religie vaak ook teweeg brengt.
Onderweg n t treinstation eten we nog een thali, een Indiase schotel m een aantal gerechtjes. Op het perron ga ik tussen de Indiërs op de grond zitten, die mij verbaast aankijken en knikkenbollen. Tot mijn schik zie ik dat ik deze x tweede klass rij, of te wel, caddle class, ik worm mij n binnen en gelukkig zie ik nog een plaatsje op de bagagedrager, ik klim er op, tot weer verbazing v de lokale, maar uiteindelijk lachen ze vriendelijk. 5 a 6 u lang lig ik opgevouwen en lees ik de alchemist uit, heerlijk boek v zo een treinreis.
Rond 22u savonds kom ik in Udaipur aan. Alleen en donker, maar een aardige auto ricksaw driver brengt mij veilig v 100 rupies n mn hotel monalisa. Waar een erg vriendelijk dametje mij verwelkomt.

11 nov, jaja de dag dat kimmetje jarig was, ik slaap lekker uit eet een gevulde indiase chapati en ga vervolgens op ontdekkingstocht door Udaipur. Eerst bezoek ik t museum in t paleis, mooie beelden v de Rajputs, krijgers die lang t land v Rajastan beheerste. Latet neem ik een bootje door het meer waarin zich ook paleizen bevinden, bij eentje maken we een tussenstop, hier mediteer ik een tijd in de prachtige tuinen m het geluid v eekhoorntjes en vogels die anders zingen dan bij ons in nl, misschien spreken ze ook een andere taal. Savonds trakteer ik mezelf op nog een ayurvedische massage met tot slot een hoofdolie treatment.
Nog 2 dagen kijk ik rustig rond in Udaipur en neem ook veel rust en tijd na al de vele indrukken en in het voor mij nieuwe levensjaar.
De koe hier staag boven aan de verkeershierachie. Het is grappig als ik aan een aantal indiase mannen vraag waarom de koe heilig is, zeggen ze; geen idee. Ik zoek t op, de koe symboliseert Ahimsa, t niet doden, sinds ik in india ben eet ik ook alleen vegetarisch. Verde symboliseert ze moederschap.

14 nov november ik neem een auto ricksaw n het bureau waar ik mijn busticked boekte, totaal random wordt ik bij een ander bureau afgezet, waar ook een bus staat die n Jodhpur gaat. 6 uur in de bus, weer alleen m lokale, mooi om dd omgeving vanuit de bus te bekijken en de grappige rajastan mannen met hun tulbanden en grote krullende snorren.
In mijn hotel heb ik een mooi uitzicht over de blauwe stad en t fort v Mewar, city of death, it once was. The Brahims geestelijke caste schilderde de huizen indigo. Indigo kleur v keelchakra, voor het overbrengen van de lessen van god. Op 15 november spreek ik af met Rosa en Katja, die ik eerder in de trein ontmoette, we bezoeken t fort, lunchen samen in een sjiek restaurant en wandelen nog over de markt bij de door britten geplaatste klokkentoren.
Op 16 november wordt ik gewekt door het gezang van meisjes in combinatie met het gebrul van de witte apen die hier op de daken leven.
Ik ontbijt met een curry v ladyfingers en straks n het vliegveld op naar Nepal, Kathmandu. Mijn laatste uren in India, India je was druk, arm, vies, maar toch ook intrigerend interessant en prachtig, tot weerziens! NAMASTE.

  • 05 November 2013 - 16:27

    Rachel K:

    Hey Kim, zet em op he!

    Gr Rachel K

  • 11 November 2013 - 00:58

    Fajga:

    Hai Kimmie,
    Hier is het nu 0.40 van 11 nov.: hier ben je al 40 minuten 31 jaar! En daar? Waar dan ook: nogmaals (zie je mail) heel erg gefeliciteerd! Schrijf maar gauw in je leuke verslag, hoe je je verjaardag hebt gevierd.

    Toch een opmerking van een ouwe schooljuf. Meestal schrijf je een nieuw stukje verslag, wanneer je op een nieuwe plek bent aangekomen. Het zou makkelijker te lezen zijn, wanneer je dan een witregel gebruikte (zoals ik net deed tussen '....je je verjaardag hebt gevierd.' en 'Toch een opmerking...'), dan de datum en dan het nieuwe verhaal.
    Dan weet een hongerig lezer als ik, waar je wanneer bent. Ook prettig voor jezelf later.
    Verder niets dan lof, smullen!
    Kuskus, liefs,

    Fajga


  • 11 November 2013 - 11:50

    Hanna:

    Mooi lief, krijg een duidelijk beeld van wat je me maakt en ziet, indrukwekkend! Veel plezier en geniet van de nieuwe mooie momenten die je gaat meemaken!! Knuffels xxxx

  • 15 November 2013 - 16:48

    Richard Vervuurt:

    Heerlijk om te lezen.kan alles ruiken en horen als Ik mn ogen dicht doe. Have fun. X Richard. Als je.tijd.hebt. Wil Ik meer lezen :-)

  • 16 November 2013 - 16:20

    Boukie:

    Heel erg leuk!! keep us posted! heel leuk om te lezen!

  • 19 November 2013 - 15:26

    Fajga:

    Hai liefie,

    Wat maak je toch veel mee in zo'n korte tijd, echt fantastisch. En nu zit je alweer een paar dagen in Nepal. Schrijf vooral door, het is te leuk. Of gaat dat vanuit Nepal moeilijker en is er minder internet dan in India?
    Take care, love,

    Fajga.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Aniwās

Kim

Halve wereldreis Dubai, India, Nepal & Australia

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 5919

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2013 - 30 Maart 2014

Halve Wereldreis Dubai, India, Nepal & Australia

Landen bezocht: