Australia - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Kim Gent - WaarBenJij.nu Australia - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Kim Gent - WaarBenJij.nu

Australia

Blijf op de hoogte en volg Kim

29 November 2013 | Australië, Gold Coast

Om 7:50am op 26 november land ik in Australia, Gold Coast. Na een tussen stop in Malaysia, wat nostalgisch was, want de geuren en kleuren alleen al op het vliegveld deden me denken aan toen ik in Malaysia en Indonesia was zo een 8 jaar geleden. Vanuit het vliegtuig nog een prachtig uitzicht over de himalaya gehad en nog de mount everest gespot, ja vanuit het vliegtuig, haha. Over het australische continent vliegend met opkomende zon, doen mij de kleuren meteen australisch aan, geel/oranje/rood kleurt de lucht voor mij met onder mij de uitgestrekte outback/woestijn. De outback blijkt heel ruig te zijn met alleen een paar mijnen stadjes, waar overwegend ruide mannen veel drinken met koploze serveersters, klinkt niet echt verleidelijk. Nog 1,5 uur te vliegen en het begint steeds groener te worden. Op vliegveld in Gold Coast praat ik nog met iemand die mij uitnodigd evt daar ook werk op boederij te doen. Adam komt mij ophalen in zn wagon en we rijden naar Nobby beach hier verblijft hij tijdelijk aangezien zijn eigen net gekochte appartement gerenoveerd wordt. De hele kust hier is prachtig, hele mooi stranden, met binnenbaaien, na de vervuiling in Asia, is het heerlijk de verse zee lucht in te ademen. De vegetatie is sub-tropisch en er zijn veel heuvels, hele mooie omgeving. De bebouwing doet heel amerikaans aan en het heeft ook een beetje een miami sfeer. Iedereen heeft ook een auto, zonder auto kom je niet ver, jammer vindt ik dat, maar zo is het op veel plekken op de wereld, maar als echt Amsterdamse ben ik dat niet gewend. De zee is heel wild en er is veel wind als ik mijn eerste duik neem in de Coral Sea. De stroming is heel sterk, ik ga niet te ver er in, even later komt ook de strandwacht om Adam te waarschuwen. De skyline met hoge gebouwen bij surfers paradise doet ook amerikaans aan. We lunchen met Fish en Chips een populaire snack in de Gold Coast. Het is wel erg duur, hier allemaal, zeker vergeleken Nepal en India, maar ook zelfs vergeleken Nederland. Snel maar werk zoeken, ik schrijf een aantal mails naar organic farms!

Al snel krijg ik een aantal reacties op mijn mails. Yeah ik kan ieg 9 december op een farm beginnen en ook met paarden werken, leuk!
Zie ook: http://www.cedarglen.com.au
Op 28 november gaan we naar Lennox heads, Adam's familie heeft hier een caravan/huisje als vakantieplek. Er is hier een tea tree meer, heel helend, wel helemaal bruin en warm en omringt door tea trees, we gaan ook Stand Up Pedal (SUP) boarden, het gaat heel goed, ik sup het hele meer rond, zonder te vallen :-)
In de avond gaan we naar Byron Bay, had hier veel goede verhalen over gehoord, maar vindt het niet heel bijzonder, vroeger was het meer een hippie oord, maar tegenwoordig heel commercieel.
In de strand-bar praat ik met wat typische australische bogans.
In de avond gaan we naar de enigste bar in Lennox heads, Adam doet ook nog even mee met de jam-sessie.
Aanstaande maandag heb ik zojuist afgesproken ga ik nog zo 5 dagen tot een week op Mount Tamborine wwoofen. Ben benieuwd!
Nu in recording studio, waar Adam met vrienden muziek aan het opnemen is, straks evt nog een duik in de zee. Ja het levens-ritme is hier een stuk meer lay-back dan de reis die ik zojuist achter de rug heb, ook lekker even.

Zo tijd voor een update van mijn avonturen down under, nu 22/12/13 en er is al weer veel gebeurd...Mount Tamborine was een goede afwisseling van het commerciële Gold Coast. In Gold Coast merk je dat je zonder auto niet ver komt hier in Aus. Het stel waar ik mijn eerste wwoof ervaring opdoe is erg to the point, en er ligt een brief klaar met alle do's en do'nts. In hun tuin hebben ze een advocado boom, de eerste advocodo boom die naar aus is geimporteerd, het landgoed is dezelfde als waar Howards voor ouders naar aus emigreerde. Destijds kon je voor 20 euro op de boot naar aus emigreren. Als niet echte zozeer vogel kenner, ben ik al snel onder de indruk van de geweldige variatie aan vogels die je hier treft! En sóchtends wordt je gewerkt door een koor van vogels, uitkijkend over de heuvels en brisbane in de verte, prachtige omgeving met dan ook ongeveer 5 national parks op loop afstand! Echt sub-tropisch, hele indrukwekkende super grote en hoge en oude bomen ook! De bomen doen me denken aan de bomen die ik in Afrika heb gezien en howard is het daar mee eens, opgegroeid in Kenia, de vegetatie hier in Aus heeft veel gelijkenissen met Afrika, zelfde ligging ook ong.
Het tuinieren is erg leuk, tis wel hard werken af en toe en vooral midden op de dag als het 30 graden is! Heb al veel geleerd wat wie weet nog eens van pas komt bij een tuintje in of rond amsterdam.
In de brievenbus ligt vaak een slang, die de post opwacht.
Ik logeer nog een dag bij een zeer christelijk stel, heel evangelistisch, die nog in papua nieuw guinea ook mensen tot het christendom brachten.
Hij leeft mij veel voor uit de bijbel en probeerd mij tot Jesus te keren.
Het grappige is dat ik uiteindelijk mijn visie vertel en hij knikkend me aan kijkt en zegt: ja, maar ga nu niet op 77 jarige leeftijd mijn geloof aan de kant zetten. ik besluit hem maar niet te bekeren inderdaad.
Prachtig huis wel! Echt veel huizen hier zijn kleine paleisjes, en veel ook op palen gebouwd ivm overstromingen die veroorzaakt worden door lange periode droogte en dan opeens heel veel regenval.

Op 9 december ga ik naar Glen farmstay in Lamington national park, wat een mooie omgeving weer en ja ik spot mijn eerste kangoroes, yeah! Ik hoopte ze al in hjet wild te kunnen zien. Super mooie omgeving weer, hele groene heuvels en gebergte op de achtergrond. De boederij wordt gerund door een stel, waarvan de vrouw duitse is, die 10 jaar geleden naar aus kwam en ook op de boederij kwam werken. Al snel moeten de dieren gevoed worden, en het is echt heel leuk dit te doen! kippem, kalkoenen, schapen, varkens, koeien, paarden, pauwen. de pauwen klinken als katten..heel grappig en er zijn ook vogels hier die als apen klinken, hihi. De volgende dag ga ik al mee helpen met de paarden en mee met een rit van een uur, ik moet te paard de hekken afsluiten.
In de ochtend melken we ook de koe en daarna heerlijke verse melk en zelf gevonden eieren als ontbijt.
In de heuvels wandel ik met Felix een jongen uit duitsland naar de grotten in de bergen en het is echt alsof door de jungle, takken van je afslaan en overal schammen, maar boven op de berg heb je wel een prachtig uitzicht!

Op 16 december pak ik vanaf beaudesert de bus naar Brisbane, op de bushalte ontmoet ik een heel leuk koppel, uiteindelijk nodigen ze me uit een paar dagen bij hun te logeren. In Brisbane is langs de rivier een zwembad, heerlijk baden en daarna naar de art gallery. Ook bezoeken we het koala reservaat, hele leuke dieren allemaal, ook wombats en tasmanian devils! We gaan ook nog bij vrienden van hun langs, die allemaal met elkaar samen wonen in een heel gezellig huis, met een boomhuis ook, savonds gitaar spelen en nog gereden op een gemotoriseerd skateboard, super gaaf!

Op 20 december neem ik de bus naar woodford, hier ben ik nu.
Een hele lieve familie, de man van 70 werkt zelf nog elke dag met de paarden en koeien en is zelfs nog een huis voor de vrijwiligers aan het bouwen, dat houd je wel fit! Heel leuk werk, want krijg hier meer verantwoording om met de jonge paarden en veulens te werken. de veulens eerst aan mensen laten wennen en bedwingen en de jonge paarden inrijden. ook de koeien te paard achtervogen, geweldig! De super lieve hond pup rusty, is mijn nieuwe beste vriend, so leuk!
Vandaag ook naar een christelijke kerk dienst geweest achterop de motor en aldaar meegzongen en gebeden, interesante ervaring.
En dagelijks hier ook koeien melken en we eten ook vaak vlees van hun eigen koeien. Tof hoe mensen hier zeer zelf voorzienend zijn en bewust van de natuur ook, douchen en kraan water is vaak regenwater en bijna iedereen heeft zon panelen.

Aankomende dinsdag (ja met kerst muts op) ga ik alvast naar het festiva terrein voor woodford folk festival, hier ga ik ook vrijwilligen als meeter en greeter, alle dag mensen met een mooie glimlach begroeten, zie ook
http://www.woodfordfolkfestival.com/
Zal ook leuk zijn Sam te zien een vriend van me die naar het festival komt en het mij aanraadde, ik heb hem ongveer 8 jaar geleden in Chile ontmoet. Zal leuk zijn bij te kletsen. Oud en nieuw vier ik ook daar en pas in het nieuwe jaar de volgende update! Dus voor nu, lieve mensen een vrolijk kerstmis en een gelukkig nieuwjaar alvast, kussen van kim op de kop.

2014!! Woodford Folk Festival was Fantastisch! Wat een mooi festival, meer dan 250 zeer getalanteerde artiesten, wereld muziek en blues, rock, pop, hiphop, dans workshops en veel aboriginal muziek en herinneringen en dans. De oude stammen verwelkomen altijd nieuwe gasten tot het land met een dans ceremonie. Er was ook het Fire event, groot hart waarin de monsters verbrandde, na een lampion parade.
Het vrijwilligen was ook erg leuk met leuke mensen. Veel interesante mensen ontmoet en veel inspiratie opgedaan. Met Sam goed bij gepraat, was gezellig!

Ook geleerd over Crystal Waters een Community niet ver van Woodford vandaan bij Melany. Hele mooie omgeving en een community van mensen, echte hippies ook, die heel zelfvoorzienend en met elkaar leven. Muziek maken en met elkaar eten. Na het festival daar aangekomen, veel gerust! De volgende dag was er een kaasproeverij, iedereen had zijn eigen kaasjes gemaakt, heerlijk! Ga ik ook proberen :-)
Nog naar hele mooie koud water beekjes geweest in het regenwoud.
Heerlijk afkoelen, want het is elke dag rond de 35/40 graden.
Je kan ook van de rotsen af springen en slingeren, heerlijk!
Mijn laatste middag in Queensland breng ik door in Sunshine Coast, vanaf waar ik op het vliegtuig stap naar Sydney. Bye bye QLD, het was super!
In de verte zie ik de zon ondergaan achter het eindeloze land.

Zoooo, Sydney! Jeetje wat een drukte in een keer! Wel meteen vermoeiend zo een grote stad! Dan mis je de natuur wel.
In pitt street midden in het centrum, verblijf ik de eerste nacht in een Hostel, ook weer even wennen, maar ontmoet al gouw andere leuke reizigers. De volgende dag doe ik een Tour van Sydney, super interesante tour, al een goede eerste indruk. Later eet ik een heerlijke oma's pie en loop ik door het meer multi-culturele Kings' Cross.
De volgende dag bezoek ik darling harbour en de vismarkt en chinatown.
En later ga ik met de trein naar een buitenwijk, waar ik ga couchsurfen.
Het is een grappige ervaring, de man is DJ en samen maken we ook een beetje muziek, heel leuk om te doen! In de boom klimt op eens een possum, nog nooit gezien, aah!
De volgende dag ga ik naar Manly, want Sam woont daar, dus ga bij hem op bezoek. Met de ferry, 20 minuten, mooie tocht, langs allerlei luxe appartementen aan de Sydney Bay. De volgende dag gaan we rennen op het strand, zo fijn is dat. En later ook gesurft, voor 2 uur board gehuurd en ging goed, als ik daar zou wonen, zou ik ook elke dag surfen!
Echt een beach/surf cultuur hier langs de east coast.
Op 13 january vertrek ik naar New Zealand, heb er zin in!
Australia, tot binnenkort!

Lekker hoor mates, terug in de hitte in Australia, in Melbourne kom ik aan na een lange nacht reizen. Eerst rust ik uit, ontbijtje met vegamite. Soort marmiet en is heel populair hier. Lekker broodje vegamite met kaas. Ik mag dat wel, de aussies houden net als ik ook veel v chocolade met mint. En heerlijke choco ballen v lindt ondekt hier die smelten in je mond mmm
De eerste nacht op woensdag 23 january overnacht ik in Brunchwick, een erg multi culturele buurt en daardoor een gepaste introductie tot Melbourne.
Leuke 2de hands winkeltjes en heerlijk lebanees eten, ik lunch m een lebneh pizza en lentil ballen. In de stad staan op diverse plekken pianos super leuk, helaas tijdelijk initiatief, waar de voorbjjganger op kan spelen, soms brilliante stukken!
Helaas als ik savonds terug kom met een v de vele trams, is mijn smartphone weg, balen photos en info weg, echt zonde..
Op donderdag heb ik via fb een lift kunnen regelen, de meiden zeggen dat ik daar uiterlijk om 17:30 moet zijn. Ik snel snel, maar daar aangekomen moeten we nog 2 uur wachten op de jongen die ons brengt. Wel hele leuke meiden, een uit italie, een colombiana en een uit melbourne. Ze vragen of ik op het Rainbow Serpent festival bij hun kom camperen, dat is fijn! De meiden hebben zo veel spullen mee dat t proppen is m auto bakdeur open, gelukkig heb ik touw bij me om t vast te binden. Allemaal doen we aan joga wat handig is in zo een opgepropte auto. Uiteindelijk komen we middennacht op t festival terrein aan, snachts tent opzetten, gelukkig heb ik een super simpele de dag ervoor v 12 dollar gekocht. Sita die naast me slaapt in een Reg, australische dikke mat wat zowel dient als matras en als tent, veel gebruikt in de enorme outback.
Op de camping zijn overal al feestjes gaaande, mensen nodigen ons steeds uit veen dansje en iedereen is super leuk n elkaar, omhelzen en happy rainbow!
De volgende dag begint t feest pas echt, wat een super zetting en zkr anders dan elk festival waar ik al ben geweest. Iedereen is heel mooi en grappig verkleed m indianentooien of opblaasdieren en op de fiets. De decoratie bevat veel neon en mooi in de wind bewegende doeken. Dat t elke dag 40 graden is helpt ook mee aan de desert sfeer en als er op de dansvloer water wordt gespoten, verschijnen er allemaal regenbogen. De muziek is erg leuk en verniewend en ik dans dan ook m ass off.
Het feest gaat 24/7 door op de campsite, maar de volgende dag heb ik mijn eerste vrijwilligers dienst, ik ben assistent van de volunteer coordinator.
Als ik daar aankom zitten ze helemaal in de stress omdat er niet genoeg volunteers zijn en ze niet weten hoe dit op te lossen. Ik bied aan een rondje over t festival te maken en binnen no time heb ik 4 extra vrijwilligers geregeld...dus ze zijn nu al blij met me.
Snachts en zondag kan ik lekker feesten, we doen nog een massagetrein m random voorbijgangers en in trans m mijn sjaal en de wind dans ik een aantal uur bij de chill out tent. Maadag heb ik nog een dienst, die super saai is. En dinsdag moet ik ook nog werken terwijl iedereen al n huis gaat, gelukkig besluiten ze dat t m 43 graden te heet is om te werken, dus mag ik weg, gelukkig kom ik dan voor t donker terug in Melbourne.
Mijn grote badkpack had ik achtergelaten in Brunswick dus die haal ik op en rust en slaap v meer dan 12 uur, heerlijk.

Vanaf woensdag 29 january logeer ik bij Marte B, een vriendinnetje die ik nog van de basisschool ken en die toevallig gezien op fb nu voor een jaar in Melbourne is gaan wonen. Bij de trein/metro treffen we elkaar, heel leuk elkaar weer te zien en bij te kletsen! Nog steeds een erg leuke meid. Ze gaat nu in Melbourne in de kinderopvang werken en maakt ook gebruik v de laatste kans v working holiday visa.
Ze heeft een heel tof huis, typisch australisch, gedeeld m 2 jongens en een franse chick. Grote tuin en veranda. In St. Kilda een wijk in zuid Melbourne vlak bij t strand. Die avond gaan we bij een vriend van haar Curtis op bezoek, ook een en al feest in dat huis waar constant mensen af en aan lopen. Op donderdag eten we bij Lentils, heerlijk vegatarisch en je rekent af wat je t waard vind, savonds gaan we n de nachtmarkten volop gezelligheid, met muziek door getalanteerde jongen op onbekend soort Bas instrument, overal ook rainbow mensen en er wordt gejongleert en gehoelahoept en geturnt, prachtig..en lekker dansen bij de drumcircle. Vrijdag gaan we n Fitzroy een bekende buurt v leuke kroegjes, we eten wat tapa en dan heb ik m Lambros afgesproken, mijn eerste liefde, jongen uit Griekenland die nu met zijn vrouw in Melbourne woont, heel grappig hem daar na zo veel jaar te weerzien. Op 1 februari is er een pupcrawl waar
Marte ons v heeft ingeschreven in Chapel str. met de Newbies, via Meetup website, v mensen die net in Melbourne wonen. Ik ga even mee, maar besluit dan toch n Latin festivalletje aan de rivier te gaan. Op de zondag hebben we een lekker relax dagje op t strand en ik koop nog cake, in een van de vele aanlokkelijke cake tentjes.
Mijn laatste dag in Australie had ik gepland n de great oceon road te gaan, m al mijn baggage daar heen, geen bus, blijkt de pick up lokatie niet doorgekomen te zijn, balen!
Al die moeite v niets, maar in plaats v uren in de bus, lekker m Marte op de veranda, ook wel zo relax. Later doen we nog een stads tour, Melbourne is onstaan in de goldrush in de 18de eeuw, ook echt een oude boeven stad! veel graffiti in de stad en leuke altenatieve barretjes in achter straatjes. Om 22u brengt Paul mij n Soutern cross station, daar pak ik de airport bus om dit prachtige continent te verlaten..om 01.15 mijn vliegtuig n vietnam..Australië ik heb super van je genoten, wat ben je mooi, heet en zo ver weg, toch hoop ik dat ik het een keer terug red, c ya mates!!




  • 05 December 2013 - 21:54

    Fajga:

    Hai Kimsky,

    Is de Sint al langs geweest in Australië? Zo te lezen heb je het er prima naar je zin,en ook Nepal was een avontuur. Wat heb je toch al veel gezien en gedaan in die korte tijd.
    Hier is het vooral miezerig, winderig en koud. Komende woensdag (11 dec.) heb ik Operatie Knie 2, heel blij dat het zo snel gebeurt, dan heb ik het maar achter de rug. Ik kan dan een tijdje niet achter de computer zitten, dus ook je verslagen niet lezen. Maar je hoort zo snel mogelijk weer van me. Veel plezier op de boerderij! Liefs, kus,

    Fajga.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gold Coast

Kim

Halve wereldreis Dubai, India, Nepal & Australia

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 5914

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2013 - 30 Maart 2014

Halve Wereldreis Dubai, India, Nepal & Australia

Landen bezocht: